Jaki bagażnik rowerowy?

0
108
Rate this post

Na urlop dobrze ze sobą zabrać rower. Kto podróżuje samochodem, musi zaopatrzyć się w odpowiedni bagażnik. Jaki wybrać?

Kto ma rower, ten widzi więcej. Może organizować ciekawsze wycieczki i poruszać się szybciej. No i nie płaci za paliwo czy bilety autobusowe, gdy chce dotrzeć do najbliższego miasteczka. Pytanie, na czym dowieźć rower na miejsce?

Bagażniki rowerowe na dach

Zestaw składa się z dwóch części. Pierwszą są belki i stopy, które montuje się na dachu samochodu. To baza. Drugą – właściwy bagażnik. Zacznijmy od bazy, ponieważ tu może pojawić się najwięcej problemów.

Chcesz wiedzieć, ile trzeba wydać na bagażnik? Uważamy, że najlepiej sprawdzać takie rzeczy u źródeł. Tu znajdziesz oferty bagażników na rower. Łącznie z cenami i wszystkimi niezbędnymi informacjami.

Dlaczego? Bo baza musi być dopasowana do samochodu. Inaczej mocuje się ją do wozu wyposażonego w otwory, a inaczej do takiego, który ich nie ma. Jeśli otwory są, stopy mocuje się właśnie do nich. W przeciwnym wypadku trzeba wykorzystać specjalny uchwyt, który zaczepia się o krawędź drzwi.

Kto ma kombi, jest w uprzywilejowanej sytuacji. Relingi dachowe, w które wyposażone są takie auta, eliminują konieczność zakupu bazy.

Sam bagażnik na rower jest stosunkowo prosty. Składa się z czegoś w rodzaju rynny, na której stoi rower i specjalnego uchwytu do mocowania przedniego koła.

Uwaga: ograniczenia

Trzeba pamiętać o tym, że bagażniki dachowe mają swoje ograniczenia. Podstawowym jest nośność dachu określana przez producenta. Standardowo na dachu nie można przewozić więcej niż cztery rowery. Warto też zwrócić uwagę na wysokość bagażnika i zamontowanych na nim rowerów. Taka wiedza będzie przydatna zwłaszcza w czasie przejazdów pod niskimi wiaduktami.

Zalety bagażników na dach:

Stosunkowo niskie ceny, prostota montażu oraz brak ograniczeń widoczności.

Wady bagażników na dach:

Ograniczenia prędkości podróżowania, problemy z przejazdem pod niskimi mostami, niebezpieczeństwo uszkodzenia dachu samochodu.

Bagażniki rowerowe na klapę

Alternatywą dla bagażników dachowych są te montowane na tylnej klapie samochodu. Ale uwaga: można je stosować tylko w autach typu kombi, hatchback czy minivan. W sedanach po prostu nie będzie się dało ich zamontować.

Czym się wyróżniają? Na tylnej klapie znajduje się specjalny uchwyt, na końcu którego przytwierdzono wysięgnik – platformę. To do niej mocuje się ramy rowerów (w przypadku damek trzeba dokupić specjalny adapter).

Umieszczony na takim bagażniku sprzęt wystaje na boki. Obciąża także tył samochodu, co w przypadku wozów przednionapędowych może powodować problemy w czasie jazdy. Dodatkowo rowery są po transporcie brudne – biorą na siebie wszystko, co wydostaje się spod kół samochodu.

Uwaga: ograniczenia

Zasadniczym ograniczeniem jest ciężar rowerów. Nie może być większy niż 45 kg. Co oznacza, że więcej niż dwóch-trzech na raz przewieźć się nie da.

Zalety bagażników na tylną klapę:

Niepotrzebny bagażnik dachowy ani hak, prostota montażu rowerów, nie zasłaniają tablicy rejestracyjnej i nie utrudniają dostępu do bagażnika.

Wady bagażników na tylną klapę:

Są niezbyt stabilne, powodują problemy w czasie jazdy (opory aerodynamiczne, obciążenie), ograniczają pole widzenia z tyłu.

Bagażniki rowerowe na hak

Ostatnią opcją są rowerowe bagażniki na hak. Podobnie, jak w przypadku tych na klapę, montuje się je z tyłu samochodu. Aby jednak się to udało, potrzebny jest hak holowniczy. To na nim mocuje się specjalne uchwyty lub platformę. Dodatkowo trzeba zainstalować adapter, na którym umieszczone są tablica rejestracyjna i oświetlenie auta.

Czym różnią się platformy od bagażników zawieszanych? Na tych drugich rowery po prostu wiszą. Na platformie rower stoi tak, jakby stał w piwnicy albo w dowolnym innym miejscu. Jest więc bezpieczniejszy i bardziej stabilny. Nie utrudnia także jazdy.

Uwaga: ograniczenia

Tak, jak w przypadku bagażników na klapę, także te montowane na haku nie pozwalają na przewóz zbyt dużej liczby rowerów. Często górną granicą ich łącznej masy jest 60 kg. Co więcej, jeśli rowery są zawieszane, mogą przeszkadzać w jeździe.

Zalety bagażników na hak:

Stabilność w przypadku platform, możliwość przewozu rowerów na długich trasach, niskie opory aerodynamiczne.

Wady bagażników na hak:

Wysoka cena (dotyczy platform), konieczność posiadania haka i montażu adaptera ze światłami, ograniczenie widoczności do tyłu.